Marc VDS klaar voor terugkeer in ELMS

16 okt 2014

BMW Sports Trophy Team Marc VDS gaat dit weekend nog eens ‘à la Le Mans’ racen. Het topteam uit België komt aan de start van de laatste manche van de European Le Mans Series in Estoril. Het team laat een BMW Z4 GT3 rijden in de GTC-klasse, met aan het stuur Bas Leinders, Markus Palttala en Henry Hassid.

Voor Leinders is het een comeback in de cockpit van een racewagen, nadat hij tijdens de 24 uur van Francorchamps voorrang gaf aan zijn rol als teammanager. Leinders is er helemaal klaar voor.

Ik ben dol op racen met deze bolide en ik kijk er nu al naar uit om opnieuw van het ‘Le Mans’-racen te proeven”, stelt de Belg. “2014 was een goed seizoen voor het ELMS, nadat ze de afgelopen jaren wat problemen hadden om een echt hoog niveau te halen. Dit jaar waren er echter uitstekende races te zien, met een goed startveld, en dat is één van de belangrijkste redenen waarom we besloten hebben om hier te komen racen.

De vorige keer dat het team aan de start kwam van een race in de Le Mans Series, wonnen ze met een Ford GT1 hun klasse in Spa. En een zege, dat is volgens Leinders ook deze keer mogelijk.

Ferrari domineert dit jaar de GTC-klasse, maar het circuit van Estoril is nogal technisch en zou onze wagen dus goed moeten liggen. We kennen de BMW Z4 GT3 ondertussen door en door. Het is een heel consistente wagen, en dat is niet alleen voor Marcus en mezelf een goede zaak, maar ook voor Henry. Ondanks het feit dat hij geen professionele rijder is, haalt hij een hoog niveau en ik kijk nu al uit naar onze samenwerking.

Leinders kent het circuit goed, wegens hier al heel wat keer geracet. In de opstapklassen wist hij hier zelfs te winnen.

Estoril is een fantastische omloop. Er zijn wat heel snelle stroken, maar ook heel technische gedeelten. De eerste bocht is een ware uitdaging: na het lange rechte stuk moet je hard in de remmen en terugschakelen naar tweede. Daar heb je beter een heel stabiele wagen. Dan volgen twee lange haarspelden, waar je de snelheid steeds opvoert. Het valt een beetje te vergelijken met Barcelona.

De middelste sector is heel bochtig en technisch en dan kom je aan een chicane bergop. Tractie is hier ontzettend belangrijk, dus een goede set-up is van cruciaal belang. De wagen moet ook goed uitgebalanceerd zijn, want die laatste bocht is ook een grote uitdaging. Die is immers heel erg lang en belast de banden zeer, zeker die links vooraan. Een echt cool circuit, dit.

De manche van het ELMS is de enige race dit seizoen waar de Marc VDS-rijders met duidelijk snellere wagens zullen te maken krijgen, vooral dan die uit de LMP2-klasse. Deze prototypes zijn een pak sneller dan de GT-wagens uit de GTC-klasse en de manier waarop er met deze bolides omgegaan wordt kan het verschil maken.

Je wil zo snel mogelijk gaan, en in jouw klasse op het podium staan. Je moet wel opletten voor het snellere verkeer en er voor zorgen dat er geen contact met snellere wagens is – en ook niet met de auto’s uit jouw klasse! – maar uiteindelijk rijd je toch je eigen race.

Voorlopig ligt er nog niets vast voor 2015 en Leinders is heel duidelijk over de redenen waarom het team hier rijdt.

Als een raceteam moeten we alle opties goed bekijken en er bood zich een mooie kans aan om deze race af te werken”, legt hij uit. “Het ELMS kampioenschap is een mogelijke optie voor 2015, maar voorlopig zitten we nog in de evaluatiefase. We komen hier even temperatuur nemen, maar waar we ook racen, we willen er vooral plezier aan beleven. Nu leggen we er ons gewoon op toe om een goed weekend af te werken.

De race gaat over vier uur en de start wordt op zondag 19 oktober om 13u30 lokale tijd gegeven. De kwalificaties worden op dezelfde dag afgewerkt, om 09u30.

auteur: persbericht