Startgrid Mobiel: vanaf nu kan je alle nieuws van Startgrid ook lezen op je smartphone via de mobiele versie van www.startgrid.be

Startgrid zoekt medewerkers. Geïnteresseerd. Contacteer ons dan via 'contact' voor meer informatie.

Voorbeschouwing 80ste 24 Hours of Le Mans

13 jun 2012
foto's: vincent huybrechts / Le mmans media service

Komend weekend wordt de 80ste 24 Hours of Le Mans gereden, de editie die vooral de geschiedenis boeken zal halen door de afwezigheid van Peugeot, de introductie van hybride wagens en de terugkomst van Toyota. De technische keuring die naar aloude gewoonte in het stadje Le mans zelf plaats vindt is inmiddels achter de rug.

Audi is door de afwezigheid van Peugeot torenhoog favoriet voor de overwinning. Indien er zondag avond geen Audi op het hoogste schavotje staat zal dit door velen gezien worden als een falen van het merk met de vier ringen. Ook de komst van Totyota met de twee TS030 Hybrids zal hier niets aan veranderen. Er mag gesteld worden dat Audi zonder al te veel concurrentie de race zal domineren.

De strijd voor de overwinning van de 80ste editie van de 24 uren van Le Mans zal dus voornamelijk een interne strijd worden in het Audi kamp tussen de twee hybride en de twee niet hybride wagens. De bolides zijn zeer aan elkaar gewaagd zo bleek na de officiële testdag die doorging op 3 juni, al hadden de e-trons een lichte voorsprong op de TDI’s. Ook tijdens de 6 Hours of Spa, zeg maar de generale repetitie, bleek al snel dat de e-Trons het tempo van hun oudere broers gemakkelijk aankonden. Wat de betrouwbaarheid van de hybrides betreft is het afwachten. In Spa en tijdens de testdag verliep alles vlot maar wat geeft een 24 uren race? Bij Toyota ligt het enigszins anders. Het is de eerste deelname van het merk sinds 1999 en het zal voor de Japanners vooral een leerjaar worden.
De twee hybride wagens van Audi en Toyota maken gebruik van een ander recuperatie systeem. Audi maakt gebruik van een vliegwiel en wordt de gerecupereerde energie afgegeven op de voorwielen terwijl Toyota’s systeem werkt met een batterij en de herwonnen PK’s worden losgelaten op de achterwielen.

Het verschil tussen de fabriekswagens van Audi en Toyota en de private teams is groot, 6 tot 9 seconden per ronde. Toch mogen we hun kansen op een podiumplaats niet minimaliseren. Daar de hybride wagens nog niet hun duurzaamheid tijdens een etmaalraces hebben kunnen bewijzen is de kans groot dat er enkele topwagens de finish op zondag niet zullen halen. In dat geval staan vooral de Rebellion Racing Lolas en misschien ook wel de Strakka HPD klaar om een plaats op het podium in te pikken.
Ook mogen we het team van Henri Pescarolo niet op voorhand afschrijven. De onvermoeibare doorzetter heeft het ondanks de problemen van de afgelopen jaren toch weer voor mekaar en zet met bescheiden middelen twee wagens in. De Dome-Judd bleek in Spa niet echt betrouwbaar te zijn maar de andere wagen is uitgerust met de betrouwbare Judd motor, is minder snel maar kan indien ze uit de problemen blijven toch en rol gaan spelen in het middenveld.

En dan hebben we OAK Racing met Bertrand Baguette als enige Belg in de LMP1 categorie. Zijn teamgenoot Guillaume Moreau crashte zwaar tijdens de trainingsdag en liep daarbij zware verwondingen op aan de ruggenwervel. Hij wordt vervangen door Frank Montagny, ex Peugeot rijder en tot het ongeval van Moreau zonder zitje voor de 24 uren.

In de LMP2 categorie is een voorspelling maken veel moeilijker. De wagens zijn dankzij de kostenbesparende maatregel die de ACO heeft opgelegd zeer aan elkaar gewaagd. 20 wagens zijn ingeschreven en maar liefst 13 zijn er uitgerust met een Nissan motor.

Als we afgaan op puur snelheid maken hier minstens zeven wagens kans op de overwinning. Tijdens de testdag was de OAK Racing Morgan, uiteraard uitgerust met een Nissan motor de snelste maar moest de Level 5 Motorsport HPD , de Jota Zytek Nissan, de OAK Racing Morgan Judd en de Sebastian Loeb Racing Oreca Nissan op minder dan een seconde dulden. Koffiedik kijken dus wat een voorspelling betreft maar wel goed voor de spanning.
Ook hier een wagen die we als Belgen in het oog moeten houden. Bas Leinders en Maxime Martin verdedigen de Belgische kleuren in de OAK Racing Morgan Nissan #35.

Dan zijn er de GT’s. De categorie is onderverdeeld in Pro en Am teams, afhankelijk of het team bestaat uit professionele rijders of een mix van profs en amateur rijders. De grote afwezige hier zijn de fabrieks BMWs. Het Duitse merk heeft de wagens uit Le mans gehouden om alles op het DTM kampioenschap in te zetten.

Een voorspelling maken wie hier zondag de lauwerkrans om de hals mag leggen is nog moeilijker dan in de LMP2 categorie. Verwacht niet alleen een strijd tussen Ferraris en Porsches maar tussen Porsches, Ferraris, Aston Martins en Corvettes. Verschillen in rondetijden zijn er nauwelijks dus verwachten we hier een strijd op het scherp van de snee. Teamtactiek, technische betrouwbaarheid en een dosis geluk zullenl hier over winst of verlies beslissen. Als we dan toch een voorspelling moeten maken geven we de Luxury Racing Ferrari 59, indien ze van pech gespaard blijven en het aantal pitstops onder controle kunnen houden een grote kans op de overwinning.

Zaterdag klokslag 15 uur start de 80ste editie van de wereldberoemde race, door National Geographic terecht uitgeroepen tot het grootste sportevenement ter wereld. De sfeer, de mythe, de emoties die rond het circuit van Sarthe loskomen zijn ongeëvenaard en niet in woorden te vatten. Een must voor elke autosportliefhebber. Tot zaterdag in Le Mans.

Startgrid volgt van op het circuit de wedstrijd op de voet en brengt de klok rond uitgebreid verslag uit.

auteur: Luc Huybrechts