Hirvonen gediskwalificeerd voor de Rally van Portugal

2 Apr 2012
auteur: Luc Huybrechts

Bij de technische controle na de Rally van Portugal werden er op de Citroën van Mikko Hirvonen onregelmatigheden vastgesteld en de Fin werd gediskwalificeerd.

Het gaat om de koppeling en de turbolader. Het Citroën koppelingsmechanisme is gehomologeerd met gaten om het apparaat lichter te maken. De leverancier van de koppelingen heeft onlangs een serie koppelingen afgeleverd zonder die gaten en één daarvan is op de Citroën van Hirvonen gemonteerd.

Links de gehomologeerde koppeling, rechts de koppeling zonder gaten

Volgens Xavier Mestelan-Pinon, technisch directeur bij Citroën Racing geeft dit type van kopeling geen enkel voordeel wat betreft de snelheid van de wagen, het onderdeel is immers zwaarder dan het gehomologeerde.

Wat de turbolader betreft, die standaard is op elke WRC wagen, daar was de turbine diameter te groot. Volgens Citroën komt doordat het materiaal was uitgezet door de extreem hoge temperatuur van het onderdeel.

foto's: Citroën Media